اجازه ی استفاده از ایمپلنت سلولهای جزایر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

22 اوت  2014- سازمان غذا و داوری آمریکا (FDA)مجوز استفاده از تکنیک ایمپلنت سلولهای جزایر تولید کننده ی انسولین در کارآزمایی بالینی بروی انسان را صادر کرد.

محصولی که VC-01یا virtual cure-01(درمان مجازی -01 ) که شامل  یک کپسول تحویل دهنده ی دارو بنام Encaptraاست در زیر پوست ایمپلنت می شود.

در سیستم Encaptraسلولهای بنیادی بنام PEC-01قرار دارند که برای تولید سلولهای جزایر تولید کننده ی انسولین برنامه ریزی شده اند.

سیستم Encaptraدر حال تغییر ویژگی های زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است این کار از طریق خروج انسولین از کپسول و ورود نوترنیت هایی مانند asglucoseو oxygenبه داخل کپسول برای تغذیه ی سلولهای زنده ای که هنوز از حمله ی سیستم ایمنی محافظت  می شوند، صورت می گیرد. مشکل اصلی در بیماران دیابت نوع 1 برنامه ریزی ناصحیح حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای تولید کننده ی انسولین است. مجوز کارآزمایی بالینی برای این سیستم به کمپانی ViaCyteاجازه خواهد  داد تا میزان  موفقیت این تکنیک را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بررسی کند.

ViaCyteدر این هفته به دلیل تأمین مالی آزمایشات  بالینی  از طرف شرکت دارویی جانسون و جانسون  (12 میلیون پوند) تمام توجه ها را به خود جلب کرده است. این کمپانی از موسسه ی خیریه JDRFبرای مراحل ابتدایی کارخود بودجه ای دریافت نموده بود. مجوز FDAبه معنای آغاز کارآزمایی بالینی انسانی فاز یک و دو برای بررسی تأثیر درمان با ایمپلنت سلولهای جزایر است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/aug/implanted-islet-cells-for-type-1-diabetes-gets-approval-for-human-trials-94166745.html